Sover dit barn nok?

For nylig læste jeg en artikel om at flere og flere børn får sovemedicin. Rystende læsning.

Der er meget andet at gøre, for at hjælpe børn (og voksne) til at sove.
Mangel på søvn påvirker børns trivsel. Søvn er vigtigt – derom hersker ingen tvivl. At tage søvnen fra mennesker skaber store psykiske problemer på sigt. Det belaster hele familien, hvis barnet har problemer med søvn. Især belaster det barnet.

Jeg vil gerne minde om Allan Hvolbys undersøgelse, som ligger ca. 3-4 år tilbage. Han fastslår, at danske børn i gennemsnit sover 1 time for lidt hver nat. Det kan give ADHD lignende symptomer hos børn – rastløshed, uro i kroppen, koncentrationsvanskeligheder, og problemer med indlæring og skyldes udelukkende for lidt søvn. Det går ud over trivslen.

Så meget anbefales vi at sove:
1-2-årige 13-14 timer
3-årige 10-14 timer
4-5-årige 10-12 timer
6-9-årige 10-11 timer
10-11-årige 9-10 timer
12-14-årige 9 timer
15-18-årige 8-9 timer
Voksne 7,5 timer
Kilde: Allan Hvolby, psykiater, Børne- og Ungdompsykiatrisk Afdeling i Esbjerg

Hvordan hjælper vi børn til bedre søvn?
1. Faste sengetider hver eneste dag – for mange børn er det problematisk at være meget længe oppe i weekenden. Alene det kan forskubbe søvnen resten af ugen.
2. Sluk for TV og PC/spillekonsoller i god tid. At sidde og kigge TV lige til sengetid eller at spille spil, kan for nogle gøre det vanskeligt at sove. Det giver forringet søvnkvalitet.
3. Kølighed og mørke giver den bedste søvn. Der skal ikke være koldt, men køligt. For meget varme påvirker også søvnen.
4. Tyngde på dynen. Husker du, da du som barn sov hos dine bedste forældre? Mange har en helt klar erindring om at de sov som sten under farmor andedunsdyne. Den var tung som bly. I dag fås kugledyner, der kan være en god hjælp i en periode. Se mere på www.protac.dk
5. Massage der samler kroppen – gode tryk, der beroliger er også en mulighed. Vær opmærksom på at berøring der føles som kilden kan gøre mere svært at sove. Reagerer barnet med at grine er massagen ikke en hjælp.
6. Overskueligt og hyggeligt sovested. For kraftige farver, for mange billeder, for meget rod kan gøre det sværere at sove. Gør sovestedet enkelt og hyggeligt.