Mad og trafiksikkerhed.

Vi ved alle, hvad bilen skal tankes med og vi ærgrer os, hvis uheldet er ude – at vi får hældt benzin på dieselbilen eller omvendt.
Vi ved også, præcis hvilken olie, der skal på motoren. Her er ingen kompromiser. Vi henter ikke madolie i køkkenet, vi snupper ikke i en snæver vending den til plæneklipperen. Vi ved præcis, hvilken olie, der er bedst for bilens motor og vi tjekker, at der er tilstrækkeligt olie på, som noget helt selvfølgeligt. Hvad med olie til vores egen motor – hjernen?

En lille køletaske med enkle godbider lige til at pakke ud, når du er på farten.

En lille køletaske med enkle godbider lige til at pakke ud, når du er på farten.

Mad og reaktionshastighed.
For 5-6 år siden undersøgte Transportsektorens uddannelsesfond i samarbejde med livsstilskonsulent Mette-Marie Linding chaufførers livsstil. Dengang kom det frem, at reaktionshastigheden blev væsentligt forringet, hvis chauffører spiser usundt. Sund mad forbedrer reaktionshastigheden – det kan være med til at undgå trafikuheld og spare menneskeliv.
Se www.erhvervsbladet.dk
Det blev dengang undersøgt, hvad mad gør. Mange chauffører var overvægtige med livsstilssygdomme som forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol. Sund kost gør godt for både vægt, blodtryk og kolesterol. Og det gør godt for kørslen.

Mad, humør og koncentration.
Stabilt blodsukker handler grundlæggende om at være mæt. At spise gode nærende måltider 4-6 om dagen – lødig morgenmad hver dag, gode nærende mellemmåltider, frokost og aftensmad også i ordentlig kvalitet sikrer en stabil tilførsel af glukose til kroppen og hjernen. Grøntsager, frugt, fuldkorn, kød i god kvalitet, sundt fedt m.m. give mæthed.
Stabilt blodsukker giver bedre humør, bedre koncentration, mindre hovedpine og mindre stress. Undersøgelsen dengang fokuserede netop på det stabile blodsukker, de langsomme mættende kulhydrater og de gode måltider.

Der skal fedt til.
Selvom det ikke er undersøgt i forhold til chauffører, vil jeg fremhæve betydningen af at få sundt fedt, der nærer kroppens celler – specielt hjernen, der ligesom bilens motor har brug for fedt.
Mangel på sundt fedt giver nogle af de samme symptomer som ustabilt blodsukker.
Helt enkelt kan fedt deles op i cellefedt og dellefedt. Ingen tvivl – vi skal spare på dellefedtet. Pølser, burgere, pommes frites, chips, mayonnaise salater m.m. er dellefedt.
Vi skal sikre, at vi får tilstrækkeligt cellefedt. Dvs. næring til hjerne og krop og muskler. Se kilder til cellefedt i fakta boks.

Husk vand og motion.
Drik masser af vand. Det er langt bedre for kroppen end sodavand. Vælg dine kopper kaffe med omhu og sørg for at bevæge dig. Krop og hjerne har godt af bevægelse. Det ved vi nu fra skolebørnene, der hver dag i den nye skolereform skal have motion på skemaet. Det gælder selvfølgelig også chauffører.

Olietjek! – får du cellefedt?
Kig på dine måltider – hvilke fedtstoffer indgår i morgenmad og i de øvrige måltider. Indgår cellefedtet? Spiser du fede fisk? Eller fiskeolie?

God kilder til cellefedt:

  • Omega 3 fedt fra fisk – dvs. fed fisk: sild, laks, makrel, sardiner, ansjoser, stenbider.
  • Spis fisk flere gange om ugen og husk fiskepålæg i madpakken.
  • Spiser du ikke fisk, så vælg et tilskud af fiskeolie i god kvalitet.
  • Avocado, oliven, sesam.
  • Mandler, nødder, græskarkerner og frø af forskellig slags. Erstat matador mix med en håndfuld mandler, nødder eller frø blandet med lidt rosiner eller
  • Vælg olier i god kvalitet. Dvs. koldpressede olier, gerne økologiske jomfruolier i mørke flasker. Opbevar din olie mørkt og køligt.

Det koster at vælge kvalitet, men det er kvalitet, der er med til at fodre cellerne i din hjerne og din krop bedst muligt. Husk hvad du betaler for din motorolie til bilen!