Fantastisk frugt og grønt.

Det kan ikke siges nok – der er fornuft i at spise masser frugt og grønt. 600 g om dagen – gerne i den fordeling 2 stykker frugt og resten grøntsager – i god ren kvalitet. Husk bær, der indeholder vigtige antioxidanter.

Der er et stykke vej i nu for os danskere, der i gennemsnit kun spiser ca. halvdelen af den anbefalede mængde.

Spis løs, når det handler om frugt og grønt.

Overvægt reduceres – 600 g grøntsager og frugt reducerer ofte forbruget af de usunde varer.
Hjertekarsygdomme forebygges – for hver 100 g grøntsager vi spiser reduceres risikoen for hjertekarsygdomme 10 %!
Diabetes 2 forebygges.
Fordøjelsen får det bedre – fibre er det bedste foder til tarmfloraen. Jo bedre tarmflora, jo bedre er fordøjelse, vægt og mæthedsfornemmelsen.
Immunforsvaret får det bedre – grønt og frugt indeholder mange vitaminer og koblet til den gode fordøjelse, giver det et stærkere immunforsvar.

God økonomi i grøntsager.
Det betaler sig at spise masser af frugt og grønt både i forhold til krop og helbred og i forhold til pengepung. Jeg hører ofte, at det er for dyrt med alle de grøntsager. Dyrt i forhold hvad? Hvad koster en pose chips i forhold til en pose gulerødder? Hvad koster en pose matadormix i forhold til agurker? Hvad koster en pakke cigaretter i forhold til æbler? Og hvad med en pakke flødechokolade i forhold til blomkål?
Flere supermarkeder kører i perioder kampagner på frugt og grønt, hvor også de økologiske produkter er i den billige ende. I virkeligheden handler det om vores vaner. Hvad plejer vi at putte i kurven og hvad forbinder vi med dyrt?

Lige nu synger rodfrugterne på det sidste. Sommeren har for alvor gjort sit indtog. Det har en hel del dejlige, friske grøntsager også. Hent masser af inspiration på www.6omdagen.dk www.altomkost.dk, www.videnskab.dk

De vigtige fibre:
Opløselige fibre findes i agurk, blåbær, bønner og nødder og opløses til en geléagtig konsistens, der er med til at sænke fordøjelsens hastighed. Du føler dig mæt længere, du stabiliserer dit blodsukker og du bliver bedre til at holde vægten.
Uopløselige fibre findes i fødevarer som f.eks. mørke bladgrøntsager, grønne bønner, selleri og gulerødder. De opløses ikke og giver fylde til afføringen. Dette medfører, at maden hurtigere passerer gennem fordøjelseskanalen og giver en sund fordøjelse.