Styr din søde tand

Det kan være svært ved at styre den søde tand.
For nogle mennesker er det en daglig kamp – der kan føles som skruen uden ende.

Hvad sker der, når vi får for meget slik, kage og sodavand?

Overforbrug af sukker tager energien – du bliver træt, selvom du kort føler en opkvikning. Vi kan i daglig tale høre vendingen ”jeg er gået sukkerkold”. Det er de færreste, der i dagligdagen reelt oplever at gå sukkerkold. Men vi kan føle en ustyrlig trang til sødt og vi kan føle, at blot en lille smule sødt giver en opkvikning, som så ledsages af træthed og en ny trang til sødt. Nogle mennesker vil mærke en øget appetit. De får lyst til at spise mere eller mangler evnen til at kunne stoppe.

”Freden ligger på bunden” af de fleste slikposer, chokoladepakker og kagedåser. Vi spiser til posen er tom. Vi har ikke fred, før kagedåsen er tom. Humørsvingninger og overforbrug af sukker og søde sager kan hænge sammen. Blodsukkeret finder ikke ro. Sukker er meget hurtigt optagelige kulhydrater. Hvis kroppen konstant fordres med sukker og mangler de langsomme og stabile kulhydrater, protein og sundt fedt vil blodsukket svinge op og ned. Det kan have stor virkning på humøret.
Fordøjelsen.
Sukker og søde sager er en krævende opgave for fordøjelsen. Maven får ikke tilstrækkeligt at arbejde med. De mange gavnlige bakterier, som findes i tarmen og som fremmer fordøjelsen, hærges af de skadelige bakterier, som elsker sukker. Hurtigt vil andelen af skadelige bakterier vokse. Det betyder luft i maven, oppustethed, hård mave eller tynd mave eller ondt i maven. Ofte følger mindre appetit og større lyst til søde sager. Det bliver en ond cirkel. Det er der råd for.