Energidrikke

Har du styr på dit og dine børn/ teenageres koffeinforbrug? 

Ifølge en pressemeddelelse fra DTU er danske unge storforbrugere af energidrikke. De drikker omkring 50 % mere end voksne storforbrugere – undersøgt i 16 EU lande. DTU vil i samarbejde med COOP Danmark kortlægge det stigende forbrug blandt unge.

Koffein.

Energidrikke indeholder koffein. Det er en stimulans, der findes i forskellige læskedrikke og i kaffe og i the. Sundhedsstyrelsen siger, at børn og unge max. må få 2,5 mg koffein pr. kg legemsvægt. Et barn på 30 kg må altså max. få 75 mg koffein pr. dag.
Koffein kan påvirke børn og unge. De kan blive mere urolige og irritable og de kan blive både nervøse og angste. Koffein er vanedannende. Der er eksempler på børn og unge, som ikke har været til at få ”ned på jorden”. De har været hyperaktive, urolige og larmende – en tilstand der stopper på et tidspunkt. Nogle unge søger denne ”rus” gennem koffeinholdige drikke.

Koffeinindhold:
Cola og kondivand: 70-150 mg pr. liter
Iste: 30-80 mg pr. liter
Energidrik: op til 320 mg. pr. liter
Sort the: 35 mg pr. liter
Kaffe: 300-630 mg. pr. liter
Der skal ikke så meget til at nå de 75 mg. ½ liter cola eller en enkelt dåse energidrik. Vær opmærksom på, at nogle energidrikke indeholder meget store mængder koffein. Det står på dåsen, men ser børnene det?
Når sundhedsstyrelsen anbefaler max ½ liter sodavand om ugen, så har det været med fokus på sukkeret. Vi skal skære ned på sukkerindtaget, men det er mindst lige så vigtigt at være opmærksomme på koffeinindholdet.
Snak med dine børn og unge om koffein ligesom om alkohol.
Hjælp dem til gode vaner i hverdagen.
Drik vand – 1½ l om dagen.
Det er sundere at træne på vand end på energidrik.
Vælg cola- og energidrikstunder med omhu.

Koffeintjek
Alle kan have godt af et koffeintjek.
Sundhedsstyrelsen skriver:
”Det anbefales således, at
– børn og unge ikke bør indtage mere end i alt 2,5 mg koffein per kg legemsvægt per dag, idet højere indtag kan give forbigående adfærdsforandringer, f.eks. forøget uro, irritabilitet, nervøsitet og angst,
– kvinder, som er, eller påtænker at blive gravide ikke bør indtage mere end i alt 300 mg koffein per dag, idet der ellers vil være risiko for påvirkninger på graviditet og afkom, og
– voksne ikke bør indtage mere end i alt 400 mg koffein per dag, idet langvarig indtagelse af højere mængder hos sunde voksne kan medføre sundhedsmæssige problemer, fx hjerte-karlidelser, knogleskørhed/uheldig calciumbalance og påvirkning af centralnervesystemet.”

Tips.
Vælg dine kopper kaffe med omhu.
Drop de bevidstløse kopper.
Drik kun frisklavet god kaffe.
Drop kaffe, der har stået længe på kaffemaskinen og i termokanden. Vi drikker det ofte af vane, men smager det godt?
Det er muligt at holde pause uden at drikke kaffe!
Hold de pauser, du har brug for.
Frisk luft kan give masser af ny energi.
Hvilken kop er den vigtigste? De fleste ved præcis, hvilken kop de sætter mest pris på. Nyd den.
Tedrikkere kan drikke krus og kandevis af te. Også her gælder det om at vælge de gode kopper til og de lunkne kedelige kopper fra.
Varier med urteteer. De indeholder ingen koffein.
Vælg dine colastunder med omhu.
Sørg for at have let adgang til vand – og drik det!
Tilsæt frisk frugt til vandet – eller krydderurter. Det giver en fin smag.